onsdag den 9. december 2009

Lyspunkter i haven



Jeg har været tilbage i England for en uge, tænker, at vi endelig kan få det sidste hånd lagt på huset, og få den klar til udlejning igen. Men det lader til, at hver gang vi gør en ting, en anden ti opstår problemer - og i stedet slutte dekorere på badeværelset i denne uge, vi har haft til at fratage det ned til mursten og begynd forfra. Så jeg har tænkt mig at komme frem og tilbage det meste af efteråret ..


Men hvis huset er stadig en katastrofe, det gode vejr i denne uge har givet mig tid til at komme videre med haven, og det er meget gradvis ved at komme i form. Men på trods af junglen, som jeg fandt i juli, var det ikke alle doom og mørke, selv i starten. Der var en række planter, som ikke var helt bukket under for omsorgssvigt og var modigt blomstring på, mod alle odds. Ligesom de roser, som trods blive smurt ind i sort stedet, fortsatte med at sætte de ulige blomsten.



Så var der hebe Bush. Det var allerede forbi sit bedste, når jeg kom tilbage i midten af juli, men du kan stadig se, hvor herligt det havde været. Bush-selvsåede flere år siden, i en anden del af haven, hvor jeg ikke ønsker det. Jeg har overført beløbet, da det blev dog en lille kvist, ikke sikker på, om det ville tage. Det er nu fem meter høje og fire fod bred, og blev dækket af blomster, til stor glæde for de lokale sommerfugle.


En anden busk af omtrent samme størrelse var fuchsia af foran porten. Det har været der så længe jeg kan huske - mindst tredive år, muligvis længere. Det er ikke min favorit fuchsia sort, men hvad den mangler i kvaliteten af de blomstrer, det giver helt klart op til i mængde.




En række planter havde selvsåede i akavede steder, men gjorde det bedste de kunne. Disse søde ærter havde grebet fat i nåletræ til at støtte dem ...



mens revner i stier havde givet et hjem for Alyssum.




Føje til, at hortensia, som jeg allerede har sendt omkring, og der var mindst en smule lettelse fra ukrudt. Mere farve blev leveret af de bær, som nu er herligt - men jeg har tænkt mig at gemme, at for en anden stilling.