onsdag den 27. oktober 2010

De malede konkrete kunst af Jerome Soltan


6201 N. Kenmore


6011 N. Winthrop

Jeg har en dyb, mørk, beskidt, farlig hemmelighed at dele med jer alle:

Jeg kan godt lide Four-Plus-One.

Der, sagde jeg det! Jeg sagde det, og jeg er stolt! Jeg vil ikke tage det tilbage!


5617 N. Kenmore Ave.


5940 Kenmore Avenue - \ "Thorndale Beach West \" - sandsynligvis Jerome Soltan

Hvorfor jeg kan lide dem? Nå, C'mon. Hvordan kan nogen ikke lide bygninger med indgange som disse?


1060 W. Hollywood Avenue - Jerome Soltan


6110 N. Kenmore Avenue


6250 N. Kenmore - det samme design som 6110 Kenmore

Jeg har ikke en arkitekts navn for langt størstedelen af disse bygninger, men når jeg gør, er det næsten altid Jerome Soltan. Lidt berygtet som den oprindelige og mest formere udvikler af de fire-Plus-One lejlighedskompleks, er Soltan karakteristiske stil stemplet på næsten alle 4-Plus-1 i området syd for Loyola University, hvor de fleste af disse bygninger er beliggende. Han kan eller måske ikke har udviklet dem alle, men hans indflydelse kan ses i hver eneste.


5411 N. Winthrop Avenue

Behøver jeg påpege dejlige kreativitet entryways? Love 'em eller hader' em, de er helt sikkert udtryksfulde.

Det er klart, nogle af dem dukker op mere end én gang. Soltan var slet ikke flove over at genbruge sine designs, bare så længe de ikke var på samme blok.


5620 N. Kenmore - \ "The Chalet \" (det er naturligvis!) - Jerome Soltan


5450 N. Winthrop Ave. - Formentlig Jerome Soltan igen


6134 N. Kenmore Ave


6972 N. Sheridan Road - Jerome Soltan


6246 N. Kenmore - Canisius Hall, Loyola University - igen, formentlig Jerome Soltan


5851 N. Winthrop


6610-6628 N. Sheridan


6825 N. Sheridan - Jerome Soltan


6307 N. Winthrop Avenue - Xavier Hall, Loyola University


6128 N. Kenmore


6011 N. Kenmore


5953 N. Kenmore (til venstre) og 5949 N. Kenmore (til højre - \ "Thorndale Beach East \", Jerome Soltan




6030 N. Kenmore


5833 N. Kenmore