søndag den 12. juli 2009

Tidens tegn? Vatikanets radio til at begynde at spille annoncer

Ved Duncan Kennedy
BBC News, Rom

Vatikanets Radio - talerør for den romersk-katolske kirke - er begyndt at luft-reklamer for første gang i den station 's næsten 80-årige historie.

Det første selskab til at køre sine reklamer vil blive en italiensk gas-og el-selskab - Enel.

Indtil nu Vatikanets Radio har været fuldt ud finansieret af den katolske kirke til en pris på omkring $ 30m (£ 17m) om året.

Men Pavestolen 's nyeste finanser viser, at det også er ramt af den globale økonomiske afmatning.

Fælles værdier

Grundlagt i 1931 af italienske opfinder Guglielmo Marconi, Vatikanets Radio er den internationale broadcast platform for den katolske kirke.

Den sender sine programmer på 45 sprog på FM og internet med det formål at sprede budskabet om paven og Kirken 's kristne lære.

Men station - ligesom andre organisationer - det har for nylig været på udkig efter uden økonomisk hjælp.

Det er nu kommet i form af Enel. Sine reklamer sandsynligvis vil være i overensstemmelse med de målte konservativ tone af stationen.

Til gengæld Vatikanets Radio kunne modtage nogle $ 250.000 (DKK 155.000) i løbet af de næste seks måneder.

ENOL siger, at det er en ære at blive valgt som den første annoncør på Vatikanets Radio, da den siger, at selskabet har nogle af de fælles værdinormer, og den katolske kirke.

Donationer ned

Indtil nu Vatikanets Radio er betalt ud af kirken 's centrale midler.

Pavestolen har netop offentliggjort sine finanser, der viser, at den havde et underskud for andet år i træk. Omkostningerne ved Vatikanets Radio var delvis skyld i underskuddet.

Kirken siger donationer blev ned i det forløbne år på grund af verden 's nuværende økonomiske problemer.

Det vil være et par måneder før det er kendt, hvis reklamer arbejder, og om publikum accepterer dem.